ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه از 9 تا 17

هدف اصلی گروه صنعتی رفاه گستر ارائه خدمات باکیفیت است

ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه از 9 تا 17

قدیمی ترین کفش چرمی دنیا

هر روزه اشیای باستانی مختلفی در دنیای اطراف ما پیدا می­ شود که این اشیای قدیمی جدا از عجیب و قدیمی بودنشان به شکل غیر باوری در شرایطی خاص بسیار سالم باقی می مانند که به شکل جالبی، تأمل بر انگیز است. گروهی از باستان شناسان، قدیمی ترین کفش چرمی جهان را که 5500 سال در غاری در ارمنستان عمر کرده است و به خاطر شرایط خشکی و خنکی هوای این غار و دلایل دیگری به خوبی محفوظ مانده است، پیدا کرده اند. این کفش تنها از یک تکه چرم تهیه شده و به شکلی روی آن کار شده است که با پای فردی که آن را می پوشد قالب باشد.
باستان شناسان، این کفش را در غاری در جنوب شرق ارمنستان کشف کرده اند. این لنگه کفش، پنج هزار و پانصد سال قدمت دارد که نشان می دهد هزار سال پیش از اهرام ثلاثه مصر ساخته و به شکل بسیار خوبی حفظ شده است.
محققان می گویند این کفش از یک تکه چرم گاو درست شده است و شکل دوخت آن نشان می دهد که قرار بوده کاملا قالب پای صاحب آن باشد.
داخل لنگه کفش پر است از خرده علف و سبزه؛ با این که باستان شناسان در مورد نقش سبزه مطمئن نیستند حدس می زنند که صاحب کفش احتمالا با پر کردن داخل کفش با علف قصد داشته پای خود را گرم نگه دارد یا این که از بی قواره شدن آن جلوگیری کند.
همچنین باستان شناسان در گزارش خود اشاره کرده اند که مطمئن نیستند این کفش را یک زن می پوشیده یا یک مرد. اما به هر حال اندازه اش نسبتا کوچک بوده به احتمال زیاد زنانه است. به عبارت دقیق تر به اندازه ی سایز پای شماره ۷ آمریکایی(سایز 38) امروزی دوخته شده است.
آنها می گویند دلیل سالم بودن نسبی این کفش علاوه بر هوای سرد غار و دوری از نور خورشید، آغشته بودن آن به سرگین گوسفند و پر بودن درون آن از کاه و برگ بوده است.
باستان شناسان درباره محل کشف این کفش نیز این نکته را می گویند که کف غار با لایه ای از فضولات گوسفند پوشیده شده بوده و لایه ای از پشکل گوسفند، مانند عایقی محکم از آسیب رسیدن به کفش جلوگیری کرده و باعث حفظ شدن آن در این چند هزار سال شده است.
دکتر ران پیناسی، از کاشفان این کفش و استاد دانشگاه کالج کرک ایرلند(University College Cork Ireland)، می گوید:« ما در ابتدا فکر کردیم این لنگه کفش و سایر اقلامی که در این غار پیدا کرده ایم 600 الی 700 سال قدمت دارند چون در وضعیت خیلی خوبی بودند. وقتی دو آزمایشگاه رادیوکاربن در آکسفورد انگلستان و کالیفرنیای آمریکا قدمت مواد سازنده آنها را تخمین زدند، ما متوجه شدیم این کفش چند صد سال قدیمی تر از کفش هایی است که مردمان عصر یخبندان می پوشیده اند!»
البته توجه داشته باشید که یک جفت کفش دیگر که با الیافت بافته شده بود، در ایالات متحده آمریکا کشف شده که حدودا ۱۰۰۰۰ سال عمر دارد. اما بی شک کفش آرنی کهن ترین کفش چرمی دنیا است.
با مطالعه مطلب فوق متوجه می شویم که اگر کفش های چرمی در شرایط مناسبی بمانند و مراقبت های لازم از آنها صورت گیرد، می توانند به مدت طولانی تری زیبایی و سلامت خود را حفظ کنند.
امروزه با تولید واکس های مختلف کار محافظت از کفش آسان شده است. البته با بوجود آمدن دستگاه واکس کفش و واکس برقی این کار بسیار راحت تر و ساده تر شده که با آن هیچ بهانه ای برای واکس نکردن کفش هایتان باقی نمی ماند.

برای شما آرزوی عمری طولانی می کنیم تا بتوانید از کفش های چرمی خود سال های زیادی استفاده کنید و حتی آنها را برای فرزندانتان باقی بگذارید.

اشتراک گذاری

کاربر گرامی اگر از محتوا موجود در این صفحه خوشتان آمده است می توانید توسط دکمه های زیر آن را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توئیتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در whatsapp
واتساپ
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Translate »
کمک احتیاج دارید ؟ با ما در ارتباط باشید